Crypto-Prijzen.nl

Spanje pakt crypto advertenties aan; Influencers riskeren boetes van €300.000

Spanje pakt crypto advertenties aan; Influencers riskeren boetes van €300.000

Spanje is het nieuwste land geworden dat beperkingen heeft ingevoerd voor crypto advertenties. Een rapport onthulde dit nieuws op 17 januari en merkte op dat deze stap Spanje het eerste land in de Europese Unie (EU) maakt dat hard optreedt tegen crypto promoties.

Naar verluidt valt het toezicht op crypto advertenties onder de regelgevende reikwijdte van de National Securities Market Commission (CNMV) van Spanje.

Volgens het rapport zullen de nieuwe regels van toepassing zijn op cryptobedrijven, marketingbedrijven ingehuurd door cryptobedrijven en influencers.

Omdat influencers het primaire doelwit zijn, verplicht CNMV hen om bekend te maken of ze zijn betaald om cryptoproducten te promoten. Als de promoties worden betaald, heeft de toezichthouder de influencers nodig om duidelijke, evenwichtige, onpartijdige en niet-misleidende uitspraken te doen over de risico’s die aan crypto’s zijn verbonden.

Bovendien eist de CNMV van elke influencer of outlet met meer dan 100.000 volgers dat ze 10 dagen voor het promoten van cryptocurrencies een kennisgeving afgeven.

Het niet naleven van deze regels zal influencers en bedrijven een boete opleveren van maar liefst € 300.000.

Het peloton voorblijven

In een reactie op deze ontwikkeling zei Rodrigo Buenaventura, het hoofd van CNMV,

We zijn erg enthousiast over hoe dit enige orde zal scheppen in de manier waarop crypto wordt gepromoot, niet alleen via traditionele media, maar ook via influencers.

Hij voegde eraan toe dat deze beperkingen geheel nieuw zullen zijn voor de CNVM en de crypto ruimte van het land en waarschijnlijk tot enige wrijving zullen leiden. Buenaventura gelooft echter dat de zaken uiteindelijk zullen egaliseren, en voegt eraan toe dat het invoeren van regels in een niet-gereguleerde industrie altijd met complicaties gepaard gaat.

Hij merkte verder op dat andere EU lidstaten binnenkort soortgelijke maatregelen zullen omarmen en dat Spanje heeft besloten vroeg op te treden in plaats van te wachten op de richtlijnen van de EU zoals andere landen.

Naar verluidt besloot Spanje om crypto advertenties te reguleren nadat voetbalster Andres Iniesta Binance, de grootste cryptobeurs, op Twitter promootte.

Een groeiende zorg

Dit nieuws komt op de hielen van de financiële toezichthouder van Singapore, de Monetary Authority of Singapore (MAS), die cryptobedrijven opdraagt te stoppen met het adverteren van hun producten en diensten aan het publiek.

MAS stond de bedrijven echter toe om hun producten te adverteren op hun bedrijfswebsites, officiële social media platforms en mobiele applicaties, op voorwaarde dat ze de risico’s van het omarmen van crypto niet bagatelliseren.

De Britse Advertising Standards Authority (ASA) verbood in december vorig jaar ook advertenties van verschillende bedrijven, waaronder maar niet beperkt tot Crypto.com, Coinbase, Papa Johns en eToro. Destijds zei ASA dat de advertenties op onverantwoorde wijze misbruik maakten van de onervarenheid van consumenten en het risico van de investering niet illustreerden.

Met investeerders die persoonlijkheden als Kim Kardashian en Floyd Mayweather aanklagen voor het promoten van EthereumMax (EMAX), een cryptocurrency die 97% van zijn waarde heeft verloren sinds de promotie, is het slechts een kwestie van tijd voordat meer regelgevers crypto advertenties gaan inperken.

De post Spanje pakt crypto advertenties aan; Influencers riskeren boetes van €300.000 verscheen eerst op Invezz.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


*