Crypto-Prijzen.nl

China Internet Report, 4e editie: Q&A met Eugene Tang

China Internet Report, 4e editie: Q&A met Eugene Tang

Na een periode van snelle groei en innovatie is de Chinese internetsector een nieuwe ontwikkelingsfase ingegaan met zowel push- als pullfactoren die internetbedrijven ertoe aanzetten zich te ontwikkelen, waaronder strengere regelgeving, een steeds meer verzadigde binnenlandse markt met veranderende demografie en geopolitieke spanningen.

De 4e editie van het China Internet Report bekijkt hoe deze factoren bedrijven beïnvloeden om buiten hun gevestigde markten te kijken, bedrijfsmodellen te veranderen, zich te concentreren op nieuwe klantsegmenten en zich aan te passen aan de veranderende dynamiek om concurrerend te blijven.

Invezz praat met Eugene Tang, een bedrijfsjournalist met 16 jaar ervaring in China, over de belangrijkste bevindingen.

In de afgelopen vijf jaar is de Chinese blockchain markt elk jaar met minstens 80% gegroeid. Welke factoren zitten achter deze tendens?

De explosieve groei was het resultaat van beleidsondersteuning door de staat, gecombineerd met experimenten in fintech door de particuliere sector, vooral door de grootste internet-/techbedrijven die inspringen op de nieuwste technologische trends om bruikbare applicaties te vinden die in hun platformen passen. De Chinese overheid, gedreven door een belang om op alle fronten aanspraak te maken op geavanceerde technologie, promootte actief de verkenning van blockchain toepassingen.

Alibaba en Tencent zijn de onbetwiste leiders in blockchain op basis van het aantal patenten dat ze bezitten. Worden er nieuwe spelers op deze markt verwacht?

Ten minste acht in China gevestigde bedrijven die betrokken zijn bij blockchain gerelateerde technologie hebben financiering ontvangen van cryptocurrency bedrijven zoals Cobo voor het AI/blockchain bedrijf Impulse Technology in Shanghai.

Tijdens de pandemie in 2020 hielp het door Tencent gesteunde fintech bedrijf WeBank regeringen op het vasteland van China en Macau bij het lanceren van een door blockchain aangedreven gezondheidscodesysteem. Volgens het rapport stelt het systeem lokale gezondheidsautoriteiten in staat om de gezondheidstoestand van reizigers te verifiëren zonder directe uitwisseling van persoonlijke gegevens. Hoe is dit mogelijk?

Het is een kwestie van welke datapunten voor gebruik worden aangeboden. De gezondheidsstatus van individuen, vaccinatiegegevens, contact met besmette mensen kunnen worden aangeboden, zonder in te gaan op andere aspecten van persoonlijke, vertrouwelijke gegevens.

De wereldwijde NFT verkopen zijn gestegen van 53 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2020 naar 1,23 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2021. Dit is een enorme stijging. Welke factoren verklaren het?

Het NFT fenomeen maakt een fase van explosieve groei door, aangezien de geschatte US $ 8 biljoen aan liquiditeit die door wereldwijde centrale banken is vrijgemaakt om de wereldeconomie in het COVID-19 tijdperk te ondersteunen, haar zoektocht naar rendement voortzet, eindigend in nieuwerwetse instrumenten als NFT’s.

Sinds de lancering van het systeem in mei vorig jaar zijn 20,87 miljoen persoonlijke portemonnees en 3,51 miljoen zakelijke DCEP portefeuilles geopend. Hoe verklaart u de hoge interesse in dit e-betalingssysteem?

China’s digitale valuta elektronische betaling (DCEP) ging gepaard met een contante gift van 200 yuan (30 dollar) per rekening. Wie zegt nee tegen gratis geld?

Volgens het rapport is DCEP geen directe concurrent van apps als Alipay. Het zal echter gratis digitale betalingen voor banken en mensen mogelijk maken. Maakt dat het niet in feite een concurrent, en wat kunnen hiervan de gevolgen zijn?

Alipay en WeChatPay zijn elektronische portemonnees die de yuan/renminbi in gedigitaliseerde vorm gebruiken. Die wallets werken via het Chinese banksysteem. AliPay en WeChatPay zijn de klantgerichte applicaties die alle transacties op de achtergrond afhandelen. AliPay en WeChatPay waren samen goed voor 90 procent van de markt van 87 miljoen mensen die mobiele betalingen gebruiken, volgens het China Internet Report 2021.

Hun populariteit is grotendeels te danken aan het gemak en het gemak van het gebruik van een heel ecosysteem van services en apps op de twee platforms. AliPay werkt dus samen met Taobao, Tmall en tienduizenden andere dienstverleners, van restaurants tot taxi’s. Evenzo kan WeChatPay worden gebruikt om te betalen om te winkelen, een taxi aan te houden, een hotel te boeken. De alomtegenwoordigheid, het gebruiksgemak en het bloeiende ecosysteem van serviceproviders is de sleutel tot het succes van deze portefeuilles.

De DCEP is een applicatie voor het gebruik van de e-yuan. Het is de gedigitaliseerde munteenheid van de centrale bank in omloop. Het kan worden gebruikt en aangesloten op de portefeuilles van AliPay en WeChatPay. Uiteindelijk is het de keuze van de gebruiker waar hij zijn digitale geld wil gebruiken. Voor nu is het duidelijk dat de meeste gebruikers hun digitale geld liever in hun bestaande portemonnee steken en ze blijven gebruiken zoals ze altijd hebben gebruikt.

The post China Internet Report, 4e editie: Q&A met Eugene Tang appeared first on Invezz.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*